Toolkit

Campagne en communicatie

Samen maken we de beweging Eén tegen eenzaamheid sterker. We zetten daar campagnes en communicatie voor in.  

Vragen over communicatiematerialen? Neem contact op met het programmateam.

Toolkit publiekscampagne

Voor de publiekscampagne en Week tegen Eenzaamheid zijn speciale campagnetoolkits ingericht met allerlei middelen die je kunt gebruiken:

Je vindt er de kernboodschap, social posts, fotomateriaal, radio-spots, advertenties en video’s.

TV-spots 

TV-spots kun je ook hier downloaden. In de bovengenoemde campagnetoolkit vind je ook een versie met ingebakken ondertitels, handig voor bijvoorbeeld op social media:

(Klik op de afbeelding om af te spelen.)

(Een klant tegen een kapster:)

KLANT: Mooi. KAPSTER: Zo.
KLANT: Dank je wel, Sara. SARA: Graag gedaan.
Fijne feestdagen.
-Jij ook.

(Peinzend blijft Sara op de stoep staan.)

Ga je eigenlijk nog iets leuks doen?
-Nou…

(De klant schudt haar hoofd.)

Kom je anders gezellig bij ons langs einde middag?

(De klant begint te stralen.)

Ja.
Hallo.
-Hoi.
VOICE-OVER: Een klein gebaar kan het verschil maken. Zeker nu.
Bekijk wat jij kan doen op: eentegeneenzaamheid.nl.

(Beeldtekst: eentegeneenzaamheid.nl of bel 1400.)

 

(Een klant tegen een kapster:)

KLANT: Mooi. KAPSTER: Zo.
KLANT: Dank je wel, Sara. SARA: Graag gedaan.
Fijne feestdagen.
-Jij ook.

(Peinzend blijft Sara op de stoep staan.)

Ga je eigenlijk nog iets leuks doen?
-Nou…

(De klant schudt haar hoofd.)

Kom je anders gezellig bij ons langs einde middag?

(De klant begint te stralen.)

Ja.
Hallo.
-Hoi.
VOICE-OVER: Een klein gebaar kan het verschil maken. Zeker nu.
Bekijk wat jij kan doen op: eentegeneenzaamheid.nl.

(Beeldtekst: Bel 1400. Informatie van de Rijksoverheid.)

 

(Een vrouw ziet haar oudere buurvrouw werken in haar geveltuin.)

Hey.
-Dag.

(Er zijn twee scenario’s. Eén waarin ze doorloopt, en één waarin ze de buurvrouw aanspreekt.)

RUSTIGE MUZIEK

VROUW: Wij houden wekelijks de buurttuin bij.
Vindt u het misschien leuk om een keer mee te helpen?

(Links de buur alleen.)

Ja.

(Rechts de buur die meegaat.)

Mag ik je mijn buurvrouw voorstellen?
VOICE-OVER: Een klein gebaar kan het verschil maken, zeker nu.
Bekijk wat jij kan doen op eentegeneenzaamheid.nl.

(Beeldtekst: Bel 1400. Informatie van de Rijksoverheid.)

 

(Een vrouw ziet haar oudere buurvrouw werken in haar geveltuin.)

Hey.
-Dag.

(Er zijn twee scenario’s. Eén waarin ze doorloopt, en één waarin ze de buurvrouw aanspreekt.)

RUSTIGE MUZIEK

VROUW: Wij houden wekelijks de buurttuin bij.
Vindt u het misschien leuk om een keer mee te helpen?

(Links de buur alleen.)

Ja.

(Rechts de buur die meegaat.)

Mag ik je mijn buurvrouw voorstellen?
VOICE-OVER: Een klein gebaar kan het verschil maken, zeker nu.
Bekijk wat jij kan doen op eentegeneenzaamheid.nl.

(Beeldtekst: Bel 1400. Informatie van de Rijksoverheid.)

 

(Een man is bij z’n vader op bezoek.)

Pa, ik moet gaan.
Ja. Nee, natuurlijk.

(Hij twijfelt even.)

Biljart jij nog wel eens?
Nee, sinds de verhuizing niet meer.
Zullen we voor jou een biljartclub zoeken hier?

(De blik van zijn vader klaart op.)

Ja.
-Ja?
Dat lijkt mij wel heel leuk.
VOICE-OVER: Een klein gebaar kan het verschil maken, zeker nu.
Bekijk wat jij kan doen op eentegeneenzaamheid.nl.

(Beeldtekst: Bel 1400. Informatie van de Rijksoverheid.)

 

(Een man is bij z’n vader op bezoek.)

Pa, ik moet gaan.
Ja. Nee, natuurlijk.

(Hij twijfelt even.)

Biljart jij nog wel eens?
Nee, sinds de verhuizing niet meer.
Zullen we voor jou een biljartclub zoeken hier?

(De blik van zijn vader klaart op.)

Ja.
-Ja?
Dat lijkt mij wel heel leuk.
VOICE-OVER: Een klein gebaar kan het verschil maken, zeker nu.
Bekijk wat jij kan doen op eentegeneenzaamheid.nl.

(Beeldtekst: Bel 1400. Informatie van de Rijksoverheid.)

Logo Eén tegen eenzaamheid

een tegen eenzaamheidHet logo Eén tegen eenzaamheid is ingevoerd om de herkenbaarheid van het actieprogramma Eén tegen eenzaamheid te vergroten. Wil je hem ook gebruiken in jouw aanpak tegen eenzaamheid? Graag! Let op: gebruik het logo niet als ‘afzender’ van je communicatie; wel om aan te sluiten bij de beweging tegen eenzaamheid. Overleggen? Neem contact op via eenzaamheid@minvws.nl.

Download hier het logo (zip)

Op de hoogte: nieuwsflits Eén tegen eenzaamheid

Abonneer je op onze nieuwsflits, lees hier hoe. (Ongeveer 1x per maand)

Logo Week tegen Eenzaamheid

logo week tegen eenzaamheidHet logo van de Week tegen Eenzaamheid is in verschillende bestandsformaten beschikbaar.

Download het logo-pakket (zip)

Concept-persbericht voor gemeenten  die zich aansluiten

We stellen gemeenten die zich bij Eén tegen eenzaamheid aansluiten een concept-persbericht beschikbaar. Download hem hieronder. We denken graag mee over een mooi tekenmoment voor een foto bij het bericht.

Concept-persbericht voor gemeenten (doc)

Concept-persbericht voor organisaties en bedrijven die zich aansluiten bij de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid

We stellen gemeenten die zich bij de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid aansluiten een concept-persbericht beschikbaar. Download hem hieronder. We denken graag mee over PR.

Concept-persbericht voor deelnemers Nationale Coalitie (doc)

Webinar eenzaamheid en communicatieWebinar Toegankelijke communicatie en eenzaamheid

Bekijk dit webinar van een uur door Alet Klarenbeek (UP in Nederland) over communicatie en eenzaamheid, met een nadruk op ouderencommunicatie. (Uitgezonden op 8 december 2020)

Ga naar het webinar

Lokale campagne: voorbeelden uit 2020

Beeld campagnes lokaalEerste ervaringen en inspiratie voor gemeenten. Met voorbeelden uit Breda, Den Bosch, Den Haag, Dordrecht, Nijkerk, Rotterdam.

Download de powerpointpresentatie (Let op: groot bestand van 288 mb!)

Tool: Steljevoor-campagne

Steljevoor is een kant-en-klaar campagneconcept dat je kan inzetten tijdens de Week tegen Eenzaamheid of op een ander moment in het jaar. Steljevoor is een initiatief van NS en ProRail (Deelnemers in de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid), ontwikkeld door communicatiebureau O-Utrecht. Het is onder meer uitgevoerd in Breda, Helmond en Utrecht en als concept beschikbaar voor alle gemeenten. Er zijn kosten aan verbonden voor materialen en begeleiding van de uitvoering. Een offerte zit in het informatiedocument.

Digitale informatiematerialen: signaleringskaart

Hoe eerder eenzaamheid wordt (h)erkend, hoe meer je kunt doen voor jezelf of een ander. Op deze kaart vind je signalen en gesprekstips om eenzaamheid bespreekbaar te maken.

Download de signaleringskaart (pdf)

Social media

Het ministerie plaatst geregeld een post over het actieprogramma op social media. Bijvoorbeeld over goede voorbeelden of een lokale aanpak. We versterken elkaar door berichten te delen.

Deel jouw initiatief #EenTegenEenzaamheid
Deel jouw initiatief tegen eenzaamheid met hashtag #EenTegenEenzaamheid. Daarmee verschijnt jouw twitterbericht op de homepage van deze website.

Deel of like posts
Onze posts verschijnen op de social accounts van het ministerie van VWS. Deel of like deze om de zichtbaarheid te vergroten.

Website eentegeneenzaamheid.nl

Verwijs in jouw berichten ook naar deze website. Daarmee vergroot je de zichtbaarheid van het actieprogramma! Bijvoorbeeld: “Kijk wat jij kunt doen tegen eenzaamheid op www.eentegeneenzaamheid.nl #eentegeneenzaamheid”